Rastec Sisälogistiikka
Moderni B2B-verkkokauppa ja monikanavainen myynti AI Commercella – Rastec
Rastec Sisälogistiikka Oy on vuosikymmenien kokemuksella varustettu luotettava sisälogistiikan toimittaja. Yrityksen perusta on vahvassa teknisen kehityksen seuraamisessa ja asiakaslähtöisissä, kustannustehokkaissa ratkaisuissa.
HAASTEET
Rastec halusi välttää useiden erillisten järjestelmien yhteensovittamisen tuomat haasteet. Lisäksi laaja tuotekatalogi vaikeutti tuotteiden ja palveluiden löydettävyyttä. Verkkokauppaan eri markkinointikanavista ohjautuneen offline-myynnin mittaaminen oli haastavaa, mikä heikensi sekä operatiivista tehokkuutta että monikanavaisen kaupan suorituskykyä.
RATKAISU
Rastec siirtyi AI Commerce Cloud -alustaan, joka integroi ERP:n, AI-hakumoottori Algolian sekä offline- ja online-myynnin mittaamisen työkalut. Uudistukset paransivat tuotteiden löydettävyyttä, verkkokaupan myyntivetoisuutta ja mahdollistivat tarkemman KPI-seurannan, mikä tehosti monikanavaista kaupankäyntiä.
Tarve alustalle, joka vastaa moneen tarpeeseen
Käyttäjätestit osoittivat, että asiakkaiden oli vaikea löytää haluamiaan tuotteita ja palveluita, koska verkkokauppa esitti laajan valikoiman, useita toimipisteitä ja erilaisia palveluita samanaikaisesti. Löydettävyyden parantamiseksi verkkokaupan megamenu uusittiin, tarjoten selkeämmän ja intuitiivisemman navigointikokemuksen. Lisäksi palvelusivut toteutettiin AI Commercen drag & drop -headless CMS -työkalulla, joka mahdollistaa joustavan sisällönhallinnan ilman kehittäjäresursseja. Tämä ratkaisu tukee myös yhteydenottojen kehittynyttä seurantaa ja arvon mittaamista, mahdollistaen tarkemman analytiikan ja paremmin kohdennetut markkinointitoimenpiteet.
Hakutoiminnallisuuden parantamiseksi AI Commerce integroi Algolian AI-hakumoottorin, joka nopeuttaa ja tarkentaa hakutuloksia, mahdollistaen asiakkaille entistä sujuvamman ostokokemuksen. Algolia vastaanottaa AI Commerce -verkkokaupasta tuotteiden katselumäärät, tilausten määrät, saatavuusmäärät sekä ranking-tiedot. Näitä tietoja voidaan hyödyntää luomalla räätälöityjä lajittelukonfiguraatioita, jotka mukauttavat hakutulokset vastaamaan paremmin asiakaskäyttäytymistä ja liiketoiminnan tavoitteita. Lisäksi AI Commerce tukee Algolian re-ranking-toimintoa, joka optimoi hakutuloksia koneoppimisen avulla. AI Commerce lähettää Algolialle tietoa hakutuloksissa klikatuista tuotteista, näytetyistä tuloksista ja asiakkaan istuntotiedoista, minkä ansiosta Algolian algoritmi pystyy parantamaan suosituksia asiakaskohtaisesti.
Offline-myynnin mittaamisen kehittäminen
Aiemmin haasteena oli monikanavaisesta markkinoinnista syntyvän offline-myyntidatan mittaaminen, mikä rajoitti myyntipotentiaalin täysimääräistä hyödyntämistä ja vaikeutti monikanavastrategian optimointia. Ratkaisuna AI Commerce Cloud integroitiin GA4 Measurement Protocol API:iin sekä serveripuolen seuraimiin, joiden avulla verkkokauppaan lisätyt tapahtumat, kuten yhteydenotot ja puhelinsoitot, voidaan mitata tarkasti. Tämä mahdollistaa myynnin tehokkaamman seurannan ja strategioiden optimoinnin.
Headless-käyttöliittymä - sivuston ulkoasu ja käytettävyys
Verkkokauppa uudistettiin myyntivetoiseksi kanavaksi, jossa käyttäjäystävällisyys, personointi ja konversio-optimointi ovat keskiössä. Headless-arkkitehtuuri mahdollistaa uusien toiminnallisuuksien nopean käyttöönoton ja lisää liiketoiminnan joustavuutta, tarjoten muun muassa mukautetun tuotekorttikohtaisen koontituotteen filtteireillä, monipuoliset tuoterajaukset sekä kehittyneen tarjouspyyntöjen hallintajärjestelmän.
Koko uudistuksen keskiössä oli asiakaslähtöinen käyttökokemus. Ratkaisut optimoitiin tuotteiden tiedusteluihin, suurten kokonaisuuksien tarjouspyyntöihin, yrityskohtaisiin hintoihin ja mobiilisovelluksen käyttökokemukseen. Näillä parannuksilla saavutettiin selkeästi sujuvampi ja myyntiä tukeva asiakaspolku.
Kurkkaa Rastecin kauppa tästä! 💻